Saturday, May 22, 2010

Isteri Minta Cerai

Satu petang yang hening...aku (selamat bin dol ) duduk berehat2 di depan umah sambil menghisap rokok jenama Thailand(murah skit) huhuhu..

sementara itu anak ku yang berusia 3 tahun sedang bermain2 di ruangan tengah...aku lihat dia tersenyum sorang2..ape lah yang dia pikir agaknyer...isteriku?ade kat dapur nun..memasak. bahagia kan famili ku ini...isteri ku mmg ckup rajin memasak, anak ku pulak petah berkata2 menghiburkan kami se famili..alahai...aku senyum sorang2 gak bangga memiliki famili ni....

Tgh aku dok senyum2 tetibe anak aku dtg...'abah..mak nak cerai...'
Aku tersentap..mata ku otomatik bepinar..rokok tetap maintain kt mulut..

Tetibe je dia nak minta pepisahan??? Aku ni bkn insan yang lemah,cukup nafkah zahir batin kat bini aku tuh.
Umah ni pun aku beli pakai nama dia...(aku beli je...dia yang bayar..hehehe) pas tu keta kt depan umah tu mmg aku dah habis bayar pun khas utuk dia (kancil 660 thn 1999)hape lagi yang kurang..dengan panas kepala ni aku terjah dia kat dapur

'YAH, APE KURANG KE KASIH SYG ABE KT AWOK?, APE ABG NI TAK HENDSOME LAGI KE SMPAI AWAK NAK MITA TUUUUI!!! TERGAMAK AWAK WAT ABG MACAM NIE.....!!!!'

Ape nie bang....susah sgt ke nak bagi?

YAH! AWAK JGN UJI SAYA!

Iye lah..lau berani buat lah...

YAAHHHHH......AWAK MELAMPAU! Kaki aku dah mengeletar,peluh menitik2,idung aku kembang kempis,kat telinge aku dah terdengar2 lagu Anang..jari jemari dah sejuk...sanggup kah aku ucapkan perkataan itu....

Iye..buat lah bang OIIIII...saya nak masak gulai ni g lah ambik serai tu cepat..boboi tak cakap kat awak ke...

HAH SERAI??????? Betuah punyer anak...pelat....

Ceyai Vs cerai...

B carefull ngan bahasa anak anda...

Jgn biarkan hidup anda diselindungi Misteri....

Hihihihik hukhuk

Springboard

video

barber..hohoho..

video

Friday, April 16, 2010

SARAPAN PAGI SEORANG MENTERI BESAR.

Sewaktu kami sekeluarga berkunjung ke Kota Bharu Kelantan pada cuti sekolah bulan lepas, kami sekeluarga sarapan pagi di gerai berhampiran hotel penginapan.. Kami sekeluarga terkejut dan rasa terharu bila kami dapati MB Kelantan tengah sarapan pagi di gerai tersebut berseorangan tanpa pengawal peribadi dan pegawai kerajaan Kelantan..

Malah beliau terlebih dahulu menegur dan menberi salam kepada kami sekeluarga serta mengajak kami sekeluarga makan bersama-sama dimeja beliau sambil berborak menayakan dari mana, bagaimana perasaan kami bila berada di Kelantan dan banyak lagi..

Ketika berborak, beliau tiada sedikit pun menyentuh soal politik atau cerita perkembangan terkini di Negeri kami (Negeri 9).. Malah beliau berterima kasih kepada kami kerana sudi datang dan lihat sendiri keadaan di Kelantan daripada membaca di akhbar atau melihat di TV.. Malah kami sekeluarga rasa lebih terharu bila beliau bayar kami sekeluarga makan pada pagi itu..

* MB Negeri saya sendiri pun susah nak jumpa.. kecuali ada majlis rasmi yang ada publisiti sahaja..


Tuesday, April 6, 2010

Rahsia Pemakanan Genius-Genius Islam...

MADU = raja segala ubat sangat bagus untuk minda dpt menghindarkan kepenatan otak untuk berfikir. pantang = jangan makan tembikai semasa menggunakan madu sangat merbahaya

KISMIS = mengandungi zat besi untuk mambina darah ,memastikan oksigen disalurkan ke otak .kekurangan oksigen menyebabkan seseorang itu mudah mengantuk ,pelupa ,lembab,dan mengalami kelemahan berfikir cara makan yg betul = kemam seperti gula-gula tidak berkesan jika dikunyah

SUSU SEGAR = berguna untuk kesihatan otak dan pertumbuhan badan

TELUR = bermanafaat untuk menambah kekuatan otak ,badan dan menjaga keseluruhan kesihatan .

HALIA = ia sangat mujarap untuk gejala kelupaan .cara makan =di makan mentah atau di buat halua

LIMAU OREN = berkhasiat untuk mengemaskan urat2 jantung

BUAH DELIMA = untuk penerang hati

DAGING BURUNG MERPATI = untuk meningkatkan kecerdasan kanak -kanak

OTAK AYAM = boleh di buat penawar sementara bagi gigitan ular

DAGING AYAM BETINA = berkhasiat untuk prestasi otak dan memperbaiki darah

DAGING BIRI-BIRI = meningkatkan kekuatan hafazan

HATI AYAM DAN LEMBU = untuk kesihatn mental dan fizikal

KEKACANG = gajus,berangan,kacang soya,pistachio untuk kecerdasan otak

BUAH BADAM = untuk kecerdasan

LABU = mencerdaskan akal

selain dari itu minyak sapi,sayuran dan buahan segar ,bunga cengkeh,kemenyan putih,bunga kobis juga boleh diamal kan.

Saturday, April 3, 2010

Siapa Paling Manja... Lelaki Atau Wanita..??

Di suatu ketika, pada suatu masa terdapat dua kumpulan iaitu satu kumpulan lelaki dan satu kumpulan wanita, sedang berdebat atas isu “SIAPA YANG LEBIH MANJA, LELAKI ATAU WANITA”.

Kumpulan wanita menyokong, lelaki lebih manja daripada wanita, sementara kumpulan lelaki pula menyokong wanita lebih manja daripada lelaki. Perdebatan berkenaan kelihatan seperti tiada penghujungnya dan jauh sekali akan tamat. Tiba2 bangun seorang dari kumpulan wanita.

Wanita cantik dan manis, belesung pipit di pipinya serta bertahi lalat di atas bibir dengan senyum menawan pun berkata, “Saya tetap mengatakan kaum lelaki adalah… adalah lebih manja daripada kaum wanita…..

Alasannya…semasa masih bayi dan kanak2, lelaki termasuk suami saya menyusu dengan ibu mereka dan apabila telah berkahwin pun kaum lelaki masih lagi menyusu termasuklah suami saya…..”

He..He..He..

Thursday, April 1, 2010

harith iskandar kahwin julai ini

KUALA LUMPUR: Selebriti komedi terkemuka tanah air, Harith Iskander mengumumkan pertunangannya dengan pemenang Girl Next Door 2009 majalah FHM, Jezamine Lim sekali gus bakal mengahwini doktor dan model profesional berusia 27 tahun itu, pertengahan Julai tahun ini.

Menurut Harith, 43, dia bercadang mengadakan majlis sederhana dengan sekurang-kurangnya 80 hingga 100 tetamu sebaik sahaja menemui lokasi dan tarikh sesuai.

Katanya, mereka berdua bertemu melalui laman sosial, Facebook beberapa tahun lalu sebelum bersua wajah buat pertama kalinya pada 19 Januari tahun lepas.

“Saya tahu dialah wanita yang saya tunggu-tunggu selama ini kerana sudah lama saya mengimpikan isteri baik hati tidak kira bagaimanapun rupa parasnya.

“Akhirnya takdir menemukan saya dengan seorang doktor yang mengabdikan diri kepada pesakit, juga seorang model yang ‘hot’!” katanya kepada mStar Online.

Harith ditemui selepas melancarkan restoran miliknya bersama Jezamine dan rakan baik mereka, Gail Marianne James dikenali Samsaraa Kuala Lumpur di Desa Sri Hartamas, di sini malam ini.

Berkonsepkan dekorasi chic berlatar belakangkan perabot dan perhiasan hitam-merah, Samsaraa menawarkan menu bertema mengikut pilihan selebriti berkenaan seperti The Harith dengan tiga pilihan penyediaan hidangan ayam panggang yang juga makanan kegemaran beliau.

Pengunjung boleh mencuba sama ada Ayam Panggang Kampung yang dihidangkan bersama kentang lenyek, sayuran hijau dan sos kampung rahsia Harith, atau Ayam Panggang Thai (bersama nasi nanas, salad manga dan sos krim) dan Ayam Panggang Barat (wedges kentang, jagung bakar dan sos lada hitam).

Tuesday, March 23, 2010

FADHILAT BERCIUM..
ISLAM SESUNGGUHNYA MEMANG INDAH & CANTIK


Lepas baca ni, paling busuk pun ciumlah pasangan suami isteri anda sekali pun jadilah sblm pi keje kew..lagi byk lagi bagus!..xkisahlah sape2 leh start dulu..hehe..jgn segan2..byk fadhilatnyer.....yg lum kahwin, jgn mandai2 nak cium pakwe/makwe anda sekalian lak..neraka hukumnya..buat pedoman jek dulu..hehe..selamat membaca.


Fadhilat Bercium???

Ahli perubatan mendapati bahwa berciuman baik untuk kesihatan.....
Bercium itu bukan hanya membuat seseorang merasa senang, tapi juga
efektif melawan banyak penyakit. Apa saja keuntungan berciuman bagi
kesihatan?

* Berciuman dalam waktu lama boleh membantu sistem sirkulasi kita.
Ketika berciuman, detak jantung makin cepat hingga 110 degupan jantung
per minit.

* Setelah berciuman, paru-paru bekerja lebih keras. Kira-kira 60 tarikan
nafas per minit, dibandingkan dalam nafas normal, hanya 20 kali tarikan
nafas per minit. ini baik untuk mencegah sakit paru-paru.

* Beberapa doktor gigi percaya, bahawa berciuman merupakan tindakan
pencegahan gigi berlubang. Berciuman menstimulasi air liur yang boleh
menghancurkan asam yang menutupi gigi.

* Berciuman yang berlangsung lebih dari 3 minit membantu kita melawan
stress. Berciuman dalam waktu lama boleh menghancurkan hormon stress.

lagi... kelebihan berciuman .....huhuhu!

1. Pasangan yang memberi ciuman perpisahan setiap pagi kepada pasangan
hidupnya rata-rata memiliki waktu 5 tahun lebih lama dari yang tidak
melakukan rutin ini.

2. Berciuman baik untuk mendorong kepercayaan diri. Membuat seseorang
merasa dihargai dan memberi ketenangan diri.

3. Berciuman membakar kalori, 2-3 kalori per minit dan menggandakan
tingkat metabolis. Ada yang mengatakan, bahwa dengan berciuman bergairah
tiga kali per hari (setidaknya 20 detik per ciuman) boleh membantu
menghilangkan berat badan.

4. Berciuman dikenal sebagai penghilang stress. Berciuman penuh ghairah
boleh menghilangkan ketegangan, mengurangi energi negatif, dan
memproduksi rasa sihat, menurunkan hormon stress.

5. Berciuman menggunakan setidaknya 30 otot wajah dan mencegah pipi
kendur. Otot pipi yang menegang karena ciuman yang bergairah mampu
membantu kulit lebih halus dan meningkatkan peredaran darah.

6. Berciuman baik untuk jantung, menurunkan tekanan darah dan
kolesterol.

7. Mereka yang sering berciuman jarang mendapat masalah perut.

8. Selama berciuman, antibiotik diproduksi tubuh dikeluarkan melalui air
liur. Air liur juga dipercayai sebagai anestetik yang membantu
mengurangi sakit.

Selamat bercium-ciuman...hehehehe..kasi forward ramai2..biar pasangan anda/kawan2 kita hubungan suami isteri jadi mesra gitu & x cari org lain..insya Allah..
Inilah akibat kalau bini sengau...!!!

Ada sepasang suami isteri yg duduk dikampung.
Oleh kerana rumah mereka yg terlalu berdekatan dgn jiran tetangga.
Maka sisuami pun mengajar bahasa yg jarang digunakan oleh tetangganya.
Isteri beliau yg sengau sentiasa menurut kata kata suami nya itu.
So suatu hari suami nya berkata..

"Yang, kalau i cakap kongkek maknanya..kita main yer'

Isterinya mengangguk sahaja..

Dan pada malam itu si suami kegersangan dan bertanya pada isterinya '

Kongkek boleh tak yang?'

Si isteri pun 'ok'

Setelah penat projek, mereka pun mandi bersama.
Waktu mandi isteri nya yg sengau itu pun berkata

'Yang nak kongkek'

Beliau pun terperanjat.. tapi oleh kerana sayangkan isterinya..
beliau pun 'buat projek' kat toilet itu.
Isterinya pun membiarkan sahaja..

Setelah abis isterinya mandi dan berkata dgn suami nya.. ;'
Yang nak kongkek'

Suami nya berkata.. 'lah tak puas lagi ke?'

Isterinya menggeleng gelengkan kepala sambil berkata
'Kongkek! Kongkek! Kongkek!

Si suami got no choice pun melakukan lagi..

Selepas itu isterinya berkata..
'Bole tak awak kasi saya kongkek'

Beliau mula naik radang dan tak faham dgn nafsu isterinya.
Apabila beliau hendak start lagi.. isterinya pun menahannya..

Saya bukan nak kongkek.. Saya nak ....

|
|
|
|
|
|
|
\/


COLGATE

P/S : Lain Kali Dgr Btul2....hehehe

Thursday, February 25, 2010

Bila Si Suami hantar puisi halus kpd isteri utk kahwin lagi..!!!

PUISI

Isteriku ,
jika engkau bumi,
akulah matahari.
Aku akan menyinari mu kerana engkau mengharapkan sinaran dari ku..
Ingatlah bahtera yg kita kayuh, begitu penuh riak gelombang.
Aku pasti akan tetap menyinari bumi, hingga kadang-kadang bumi terasa
akan silauan ku.
Lantas aku ingat satu hal bahawa Tuhan mencipta bukan hanya bumi,
malah ada planet lain yang juga mengharapkan sinaranku.

Lalu......
Relakanlah aku menyinari planet lain,
menyampaikan faedah adanya aku,
kerana sudah takdir Illahi sinaranku diperlukan diplanet
lain...


*** Balasan Puisi sang isteri***

Suamiku,
andai kau memang mentari,
sang surya yang memberi cahaya,
aku merelakan engkau berikan sinaranmu kepada segala planet yang
telah TUHAN ciptakan kerana mereka juga seperti aku perlukan cahayamu
dan....

akupun juga tidak akan merasa kekurangan dengan sinaran mu...


AKAN TETAPIIIIIIII. .
Bila kau hanya sejengkal lilin yang berkekuatan 5 watt sahaja,
jangan lah bermimpi untuk menyinari planet lain!!!
Kerana bilik tidur kita yang kecil pun belum sanggup kau terangi.
Lihatlah diri mu pada cermin kaca di sudut kamar kita,
di tengah remang-remang pancaran cahaya mu yang telah aku mengerti...
Cuba lihat siapa dirimu...
MATAHARI atau lilin ?
atau jangan-jangan cuma mancis saja!!!!!
please lah....!!!
jangan la nak berangan!!

HeHe..

Thursday, January 28, 2010

Sehari Selepas Kenduri Kahwin ........

Di meja makan sewaktu bersarapan dengan tiga anak perempuannya yang
bernikah
serentak semamalm.... ...

Ibu: Along kenapa masa mak lalu kat bilik ko...mak dengar ko
terkekek-kekek
ketawa.....

Along: Mak. .. kan masa kecil dulu mak pesan kalau SUKA kene ketawa.....

Ibu: Oooooo..... lantas mengajukan soalan pada si Angah...ko plak...kenapa mak dengar ko nangis...!!

Angah: MAk.... kan masa kecil dulu mak pesan...kalau SAKIT...nangis. ...!!

Ibu: Oooo... terlupa plak. Langsung bertanya pada si Adik...Ko plak
kenapa bilik ko semalam senyap dan sunyi je....Kak Long ko...ketawa
suke...Angah. . ..nangis sakit....Ko je yang sengap...

Adik: MAkkk....... mak dah lupake... kan masa kecil dulu mak selalu
berpesan.... JANGAN BERCAKAP BILA MULUT PENUH....!!!

P/S : Jgn Berfikiran Negatif...HeHe...

Monday, January 25, 2010

LIGHTENING STRIKES BURJ KHALIFA TOWER DUBAI

Storm hitting Burj Khalifa

It's all happening in Dubai ....spectacular photos When lightning hit the world's tallest tower! For as long as half hour lightning hit the tower and the thunder sounded all over the neighouring areas!










Tuesday, January 19, 2010

Kasih sayang mengikut bulan lahir....... .

Januari
- Mudah jatuh cinta.
- Mudah melupakan perasaan cinta terhadap orang yang di cintai sekiranya dikhianati.
- Pandai mengambil hati pasangannya.
- Selalu berdiam diri ketika bertemu dengan pasangannya.
- Bersikap romantik tapi tidak pandai memperlihatkannya.
- Sikap cemburu yang tinggi terhadap pasangannya tapi tidak kisah sekirannya pasangannya cemburu terhadapnya.
- Bakal jadi seorang bapa atau ibu yang penyayang.
- ramai kenalan, sedikit pemalu dan bersungguh-sungguh bila melakukan kerja
------------ --------- --------- --------- --------- --------- ---------

Februari
- Sukar untuk jatuh cinta .
- Amat hormat kepada pasangan.
- Amat suka memikat pasangan.
- Jujur dan berterus terang dalam perhubungan.
- Sentiasa nekad untuk bersama dengan pasangannya
- Sangat romantik pada dalaman dan bukan pada luaran (hanya pasangannya yang tahu) .
- Patuh kepada pasangannya dan selalu menjaga hati pasangan.
- Amat menjaga penampilan diri dan pasangannya.
------------ --------- --------- --------- --------- --------- -----------
Mac
- Mudah menawan hati pasangannya.
- Sentiasa ingin didampingi oleh pasangannya.
- Sangat pemalu dalam meluahkan isi hati.
- Sangat baik dalam menjaga perhubungan.
- Amat sukar melupakan pasangan yang dicintai.
- Perasaan cemburu yang minima.
- Sangat manja dan sering ingin dimanjai pasangannya.
- Mudah memilih pasangan ta npa berfikir dengan waras.
- Sentiasa mengharapkan keistimewaan dari pasangan.
------------ --------- --------- --------- --------- -----
April
- Individu yang amat sukar untuk jatuh cinta.
- Selalu memendam perasaan terhadap individu yang dicintai.
- Sukar dan malu dalam meluahkan isi hati.
- Sentiasa ingin diberi perhatian.
- Amat cemburu dalam perhubungan.
- Kesetiaan teguh terhadap pasangannya.
- Emosi cepat terusik dan mudah terluka.
- Sentiasa menjaga hati pasangan dan pandai memujuk.
- Romantik dan terlalu romantik.
- Sukar melupakan pasangan walaupun dilukai.
- Sukar berlaku curang dan amat menyayangi pasangan.
------------ --------- --------- --------- --------- --------- -

Mei
- Amat mudah jatuh cinta.
- Baik dan jujur dalam perhubungan.
- Pandai menarik hati pasangan.
- Perasaan cinta yang mendalam.
- Mudah untuk di pujuk.
- Mudah menerima cinta seseorang.
- Pilihan yang tepat dalam berpasangan.
- Nekad untuk menjaga hubungan yang baik.
- Pandai mengatur hidup pasangan (bukan Queen Control @ King Control).
- Suka mengangankan sesuatu yang indah bersama pasangan.
- Sentiasa dahagakan kasih sayang dari pasangan tapi tak pandai memperlihatkan.
- Ambil berat dalam menjaga hubungan.
------------ --------- --------- --------- --------- -
Jun
- Amat pandai menjaga hati pasangan sekiranya dia perempuan.
- Sukar melukai dan memahami hat i pasangan.
- Mudah jatuh hati tapi terlalu memilih.
- Cerewet dalam hubungan.
- Selalu beremosi.
- Mudah merajuk dan mudah di pujuk.
- Selalu melindungi pasangan dari kritikan atau umpatan orang.
- Elok untuk menjadi Ibu yang baik.
- Dahagakan pujian dari pasangan.
------------ --------- --------- --------- --------- --
Julai
- Amat suka didampingi pasangan.
- Sukar dimengerti oleh pasangan.
- Sentiasa menjaga maruah diri, pasangan dan perhubungan.
- Amat mudah dipujuk dan berterus terang.
- Amat menghargai kesetiaan pasangan.
- Mengambil berat dan mengasihi pasangan
- Berkebolehan untuk meluahkan isi hati terhadap individu yang dicintai.
- Mudah terluka dan lambat untuk pulih.
- Suka merajuk dan dipujuk.
- Setia terhadap pasangan.
- Su ka mendengar dan tidak suka membantah.
- Cemburu terhadap pasangan.
- Suka menilai dan menjaga perhubungan.
------------ --------- --------- --------- --------- -
Ogos
- Pandai memujuk pasangan
- Suka memimpin pasangan.
- Romantik, Pengasih dan Penyayang.
- Kelam kabut dalam perhubungan.
- Sangat sensitif .
- Mudah meluahkan kata cinta pada sesiapa yang berkenan.
------------ --------- --------- --------- --------- --
September
- Bersopan dalam hubungan.
- bertolak ansur terhadap pasangan.
- Suka mengkritik pasangan.
- Sangat prihatin terhadap pasangan.
- Sangat sensitif dan emosi.
- Pandai memahami pasangan.
- Kurang menunjukkan perasaannya terhadap pasangan.
- Sukar melupakan sekiranya hati terluka.
- Mudah simpati dengan perasaan dan masalah pasangan.
- Pandai menyimpan perasaan.
- Suka berterus terang jika perkara itu tak disetujuinya.
------------ --------- --------- --------- --------- ------

Oktober
- Amat suka berkomunikasi dengan pasangan.
- Suka disayangi dan menyayangi pasangan.
- Sopan terhadap pasangan.
- Jujur dan jarang berpura-pura dengan pasangan.
- Mudah terluka hati sekiranya pasangan ada melakukan kesalahan terhadapnya.
- Emosi yang mudah terusik.
- Pengasih, Penyayang terhadap pasangan.
- Cemburu dan terlalu cemburu.
- Romantik
- Memahami pasangan.
------------ --------- --------- --------- --------- -
November
- Cermat dan teliti dalam menjaga perhubungan.
- Amat berahsia dengan pasangan dan sesiapa.
- Agak d egil dan kuat pendirian.
- Mudah ambil berat terhadap pasangan.
- Emosi yang mendalam.
- Perangai tidak dapat diramal terhadap pasangan.
------------ --------- --------- --------- --------- ---
Disember
- Pemurah terhadap perhubungan
- Mudah jatuh cinta dalam masa yang sama.
- Tergesa-gesa dalam perhubungan
- Suka didampingi oleh pasangan.
- Benci bila dikongkong.
- Berbakat untuk kahwin lebih dari satu.(Utk Lelaki)
- Hebat di ranjang
- Kelakar dan suka menyakat pasangan
- Suka mempengaruhi pasangan.

Wednesday, January 6, 2010

If you think setting up dominoes takes talent, take a look at this...



Anak Murid Yang Pandai

Di dalam sebuah kelas, seorang cikgu tadika bertanyakan
satu soalan,

" Ada 3 ekor burung di atas pokok. Seekor ditembak
pemburu, berapa ekor lagi tinggal di atas pokok?"
Adik Mat mengangkat tangan dan menjawab soalan tersebut,
"Kosong cikgu".

"Kenapa kosong Mat?" Tanya cikgu.
"Sebab 2 ekor lagi tu mesti laa terbang lari
cikgu."

"Salah! Jawapannya tentulah 2 Mat. 3 tolak 1 sama
dengan 2. Tapi cikgu suka cara kamu berfikir".

Habis kelas, cikgu dengan ikhlas dan murah hatinya belanja
Adik Mat makan aiskrim. Adik Mat yang sedang menjamu aiskrim itu tiba-tiba
bertanya,

"Cikgu, ada 3 orang perempuan makan aiskrim. Sorang tu
_style_ makan telan semua sekaligus. Yang sorang lagi gigit
sikit-sikit. Perempuan yang last sekali jilat keliling dulu
dan kulum aiskrim sampai habis.

Antara 3 orang perempuan tu,
cuma seorang saja dah kahwin. Yang mana satu cikgu?"
Tergamam cikgu apabila mendengar soalan Adik Mat tu! Tapi
cikgu tetap maintain cool jerk. Dengan berlagak neutral
cikgu pun menjawab,

"Yang jilat keliling dulu dan kulum aiskrim sampai
habis tu kot yang dah kahwin".

"Salah cikgu! Yang pakai cincin kahwin la yang dah
kahwin.

Tapi takpe, saya suka cara cikgu berfikir."

Hehehe
4 PERKARA UNTUK SIHAT

Empat perkara menguatkan badan
1. makan daging
2. memakai haruman
3. kerap mandi
4. berpakaian dari kapas

Empat perkara melemahkan badan
1. banyak berkelamin (bersetubuh)
2. selalu cemas
3. banyak minum air ketika makan
4. banyak makan bahan yang masam

Empat perkara menajamkan mata
1. duduk mengadap kiblat
2. bercelak sebelum tidur
3. memandang yang hijau
4. berpakaian bersih

Empat perkara merosakkan mata
1. memandang najis
2. melihat orang dibunuh
3. melihat kemaluan
4. membelakangi kiblat

Empat perkara menajamkan fikiran
1. tidak banyak berbual kosong
2. rajin bersugi (gosok gigi)
3. bercakap dengan orang soleh
4. bergaul dengan para ulama

4 CARA TIDUR

1. TIDUR PARA NABI
Tidur terlentang sambil berfikir tentang kejadian langit dan bumi.

2. TIDUR PARA ULAMA' & AHLI IBADAH
Miring ke sebelah kanan untuk memudahkan terjaga untuk solat malam.

3. TIDUR PARA RAJA YANG HALOBA
Miring ke sebelah kiri untuk mencernakan makanan yang banyak dimakan.

4. TIDUR SYAITAN
Menelungkup/tiarap seperti tidurnya ahli neraka.


* Kalau rajin .. Tolong sebarkan maklumat ini kepada saudara Muslim - Muslimat yang lain agar menjadi amalan kepada kita semua. Ilmu
yang bermanfaat ialah salah satu amal yang berkekalan bagi orang yang
mengajarnya meskipun dia sudah mati.

ads